Dum, dummare, dummast !




För vissa kan det bli väldigt fel när man tänker, om man säger så. Korkade människor i en liten bubbla av missmod och missnöje över att någon kanske har det bättre än vad man har själv.
Ska det vara så jävla svårt att vara lite, lite vidsynt och kanske lite optemistisk också. Se saker i från den ljusare sidan i stället för att förblinda sig själv med att bara tänka dumt och vara bitter?

Att ha internet som en hjälp och blick ut i världen är fantastsikt, det speglar så många människors liv. Som en filosoferande person med intresse för samhället så har man en guldgruva framförsig. Det som ofta förvånar mig är människors obildning om hur det svenskasamhället fungerar. Grunden till hela den uppbyggnaden av Sverige, det är helt undermåligt och i bland kan jag förfasas och känna frustration över detta.

Kan också bli väldigt spännande när kommentarer om vilka bidragsslukare invandrarna är och förstör hela samhället med att leva på bidrag, själv vet jag att personen som tycker det suger ur pengar genom socialten på olika vis. Hur tänker man då? Eller tänker man alls? Attt alla invandrarna belastar samhället genom att vara kriminella också, samtidigt som personen i fråga själv har varit i klammerier med rätvisan och konsekvenser av detta har det då så klart också blivit. Ja vart ligger då tankegångarna i det man säger sig tycka? Intressant fenomen det. Ingen i människans umgängeskrets gör ett vettigt hantag utan lever på bidrag, men ingen av dom är invandrare., dom här människorna inkluderas icke i det hemska bidragsätandet på stadskassan.

Samtidigt är jag väldigt tacksam för det jag får uppdaskat rakt i nyllet då det gäller nätet. Jag har övat på att inte få hjärtsvikt varje gång jag ser galenskap, det känns skönt. Läsa, fundera och sen välja att släppa. Vissa dagar går det lite bättre, andra dagar börjar hjärtat slå lite extra och pulsen stiger.

Komentatorsfunktionen i den lokala dagstidningen är intressant. Där kan man finna mängder av experter på olika områden. Människor som vet exakt hur saker och ting borde vara och ska vara. Utav en liten, kanske vinklad, tidniongsartikel kan en del ge de perfekta tipsen och råden om hur en slipsten ska dras. Är det inte helt fantastiskt? Vart är alla dom här personerna i det riktiga samhället? Sällan man ser sådana snillen spekulera i det offentliga ljuset med namn och bild på sig själv.

Ser jag mig själv som en bättre person? Nej verkligen inte, men jag försöker att tänka i ett större samanhang och bredare perspektiv. det förenklar. Och saker jag inte själv vet försöker jag ta reda på. En gång under studier på högskolan så förstog jag, föreläsaren sa: Ni måste vara kritiska i alla lägen, ni måsta ha förmågan att själv inhämta information och granska det med ett kritiskt tänkande. Det var ungefär då mina ögon öppnades, det här med generaliseringar,undersöka om det man själv har en klar uppfattning om verkligen stämmer, att bara för att en proffesor skriver evidensbaserade fakta i sin havhandling behöver det då vara rätt för mig? Forskarens evidensbaserade avhandling stämmmer kanske faktamässigt, men hur ska det tillämpas i praktiken, är det möjligt att göra det?

Jag önskar att människor sluta slavade under det dom har hört och då måste det ju vara rätt, önskar mig flera kritiska personer som vill driva framtiden framåt. Önskar mig flera driftiga människor som bara insåg att man äger sitt liv själv och utifrån det kan skapa det man vill ha.

Jag vill ha en bättre värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0