Stay alive.

Snö i dag igen, kan lätt hålla mig för skratt åt detta faktum men det är klart det är ju bara början av Februari så vad kan man väna sig?
Såg tv programmet Svensk Maffia i går, säger bara tack Sveriges socialtjänst för att ni avlat fram dessa monstruösa individer. Grabben säger det ju själv,"det var när jag satt på behandlingshem som jag började fundera på att bli gängledare. Jag ville bestämma över andra". Är det vettigt att tuta ihop ungar på alla dessa HVB hem som formligen blomstrar? Är det vettigt att ungar med noll självkännsla tutas ihop och lär sig av varandra och kommer där i från inskolade i en ny värld där man måste vara en jävel för att känna att man är någon?
Han berättar om alla dom skolor han gått på men bara inte klarat av att studera.
Gissar att han var en av dom stökigare typen av elev som ingen orkade med och soc inte hade fantasi nog att kunna hjälpa.

Han säger själv att killarna i hans gäng har ganska pricis lika bakgrund som han själv. Det säger mig att det är en typ av ungar som hamnar i den här svängen. Är dte då så förbannat svårt för samhället att mota Olle i grinden och hitta lösningar för att kunna avstyra det hela i tid ? Det var ca 7-8 killar som satt i lägenheten under intervjuen. Hur mycket av skattekronorna har redan förbrukas på dom? Och hur mycket skattekronor kommer det fortsätta att rinna ut i sanden, helt onödiga resurser och pengar ?

Varför inte sattsa stenhårt FÖRE man kommer dit hän? Jag lovar att man långt tidigare har kunnat se att det skulle gå galet för alla dom här grabbarna, kanske redan på förskolenivå, det är då den stora peningpåsen ska fram och det är då det måste få kosta. Och jag tror att det i långa loppet blir billigare för samhället. Jag tycker att det är i den här frågan man kan spegla i vilen typ av samhälle vi lever i, det är här man kan se vilket socialtvälfärdsträsk vi har, trots att det helatiden ska låta som att vi är ett fint välbärgat land som tar hand om dom som faller ur den socialanätet.  SKIT SNACK!

Vi kan inte lalla på i den här takten längre, vi kan inte sitta lugnt tillbaka och se hur det växer på träd med utstötta trasiga människor, det går inte. En ny reform i hela Socialtjänst Sverige för fan! Nytänkande och samlade krafter med energi och en vilja och kunskap om att kunna hjälpa. Inför legitimerade socialsekriterar, och begår man misstag ska legitimationen dras in och man kommer aldrig att kunna sätta sin fot på ett socialkontor igen. Man måste förstå att det är människor man möter, och då menar jag på riktigt för hur många tusen gånger har jag inte hört orden alla är unika och behöver olika stöd och hjälp. Floskler säger jag då. Man måste förstå detta på riktigt och inse vad det betyder. Och man måste tro på människors egna resurser och krafter. Man kan inte förutsätta att personen man möter ljuger och hittar på. Ger man tillit så får man det också tillslut. För att våga tro på detta innebär det att man som yrkesversam måste ha en enorm personkännedom om sig själv, också en enorm självkännsla.

Ja kära nån, nu ska jag ta en kopp kaffe och sluta grubbla för en stund. Har en del saker att fixa under dagen, kanske, kanske blir det bra ändå snart är det sommar.   

               
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0